Cum să vorbim cu cei mici despre mâncare într-un mod sănătos

Cum să vorbim cu cei mici despre mâncare într-un mod sănătos

Copiii sunt mici bureți, sigur ați mai auzit acest lucru. Ei absorb totul din jur, repetă tot ce aud, repetă acțiuni pe care le văd, și chiar se adaptează pattern-urilor comportamentale în preajma cărora își petrec cea mai mare parte din timp.

Părinții au una dintre cele mai puternice influențe asupra lor, prin urmare este responsabilitatea noastră să le dăm un exemplu de urmat. Cu toate acestea, trăim într-o lume a etichetărilor, a tulburărilor de alimentație, a dietelor și a blugilor skinny, astfel încât a-i învăța pe copii despre mâncare într-un mod sănătos și pozitiv poate fi o provocare. 

Rata obezității infantile s-a triplat în ultimii 40 de ani, și uneori (să recunoaștem) e mult mai ușor să luăm cina undeva mai rapid decât să pregătim mâncare acasă. Obezitatea infantilă și tulburările alimentare sunt extrem de periculoase, dar la fel sunt și etichetele “bun” si “rău”, deoarece ele pot duce la o relație disfuncțională cu mâncarea. 

Scopul este de a prezenta mâncarea într-o abordare pozitivă și deschisă, oferind în același timp copiilor opțiunea de a-și alege propriile alimente și de a cunoaște valoarea nutritivă a alimentelor pe care le consumă. 

De multe ori, părinții vor eticheta alimentele zaharoase, prăjite și sărate cum ar fi cartofii prăjiți, gogoșile, prăjiturile și pizza ca fiind “rele”, iar fructele și legumele sunt “bune”, lucru care poate crea o imagine plină de judecată a alimentelor în viziunea celor mici.

Lecția # 1: Nu etichetați alimentele ca fiind “bune” sau “rele”

Desigur, nu vrem ca micuții noștri să mănânce cinci pungi de chipsuri de cartofi și o jumătate de kilogram de bomboane, dar este important să le explicăm de ce unele alimente îi pot ajuta să devină puternici și alte alimente sunt doar pentru distracție, consumate mult mai rar. De asemenea, puteți folosi exemplul alimentelor care sunt păstrate întotdeauna în casă (cum ar fi fructe, nuci și legume) și alimente distractive care sunt păstrate uneori în casă, cum ar fi dulciuri sau sărățele. La urma urmei, tuturor ne place să ne răsfățăm câteodată cu o bucată de tort de ciocolată și este total permis să facem acest lucru cât timp echilibrăm regulat balanța cu alimente nutritive.

Lecția #2: Încercați iar și iar 

Papilele gustative ale copiilor se dezvoltă în timp, deci este important să continuăm sa le oferim o diversitate de alimente, chiar dacă nu au fost un succes din prima. Este posibil să trebuiască să oferiți  o mâncare nouă de mai multe ori înainte ca micuțul/micuța să o accepte, prin urmare oferiți alimente noi alături de cele familiare si întotdeauna încurajați-i să încerce o gură din alimentul nou, însă nu insistați sub nici o formă !

Și din moment ce copiii vă privesc, trebuie sa vă mâncați legumele! 

Lecția #3: Implicați-i în proces

Copiii iubesc sa învețe, să se murdărească pe mâini și să-și ajute părinții.  Gătitul este o modalitate excelentă de a le arăta copiilor cum se prepară o masă nutritivă, permițându-le să-și folosească partea creativă. Le puteți vorbi despre fiecare ingredient pe parcursul întregului proces, iar aceste activități distractive pot inspira dorința de a fi implicați in mesele de familie si de a găti pentru viitoarele lor familii.

 O altă modalitate excelentă de a implica copiii este să plantăm împreună cu ei legume sau condimente. Ei pot învăța beneficiile nutriționale ale fiecărei plante, în timp ce le vad crescând. 

Lecția #4: Păstrați pentru voi anumite informații

Indiferent dacă vă aflați într-un program intens de exerciții fizice sau dietă prin restricționarea carbohidraților, nu împărtășiți acest stil de viață cu copiii dumneavoastră. Chiar dacă pierdeți în greutate într-o manieră sănătoasă și responsabilă, a le spune copiilor că “carbohidrații sunt răi” sau “trebuie să fac exerciții pentru a pierde greutate” poate crea o imagine negativă a hranei și a exercițiilor fizice. Acest lucru îi poate determina să  recurgă la diete și poate induce gândul că sportul este o pedeapsă și nu o recompensă pentru ce poate deveni corpul tău.

Lecția #5: Educați copiii să trăiască o viață sănătoasă, mai degrabă decât sa se concentreze pe o greutate sănătoasă

Copiii supraponderali sunt adesea tachinați în școală, iar creșterea în greutate în copilărie poate duce la afecțiuni cronice de sănătate, cum ar fi diabetul și bolile de inimă. În loc să vorbești despre creșterea în greutate și despre scăderea în greutate, este mai bine să introduci conceptul unui stil de viață sănătos, care include gătitul alimentelor nutritive, jocul în echipă, consumul de dulciuri cu moderație.

Lecția #6: Uitați de „Mănâncă tot din farfurie!”

Copiii au un simț al foamei și al sațietății mai dezvoltat decât adulții și atunci când îi îndemnăm să mănânce mai mult decât au nevoie, nu le facem un serviciu. Ca părinte, este sarcina dumneavoastră să oferiți mese nutritive și să puneți la dispoziție o porție potrivită de la începutul mesei. Permiteți-i copilului să se oprească dacă vă spune că s-a săturat și puneți la dispoziție fructe suplimentare, proteine slabe, cereale integrale și legume dacă încă le mai este foame.

Lecția #7: Vorbește despre corp într-un mod pozitiv

Celebrați faptul că trupurile vin în această lume sub toate formele și mărimile și folosiți un limbaj pozitiv pentru a descrie corpul, în locul unui limbaj batjocoritor. Limbajul pozitiv implică să vorbiți într-un mod plăcut atât despre corpul dumneavoastră, cât și despre corpurile altor persoane, subliniind faptul că sportul se practică pentru distracție și nu pentru a ajunge la o anumită formă dorită a corpului (încercați să nu vorbiți niciodată lipsit de respect despre corpurile altor persoane). Copiii sunt foarte atenți la reacțiile și comentariile noastre, le internalizează și le repetă. Oferiți-le cuvinte care merită să fie repetate, atât altor persoane cat si către sine. 

Acest articol a fost preluat și tradus de pe site-ul web psychologytoday.com, iar originalul a fost scris de către Kristen Fuller, M.D. in colaborare cu Rebecca Mason, R.D.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *