10 alimente hrănitoare potrivite pentru primele mese în diversificarea naturală (BLW)

10 alimente hrănitoare potrivite pentru primele mese în diversificarea naturală (BLW)

Nu suntem mari fani ai cerealelor și piureurilor pentru bebeluși . Deoarece bebelușii cresc într-un ritm atât de alert în primul an,  au nevoie să primească hrană nutritivă din alimente integrale care le va hrăni creierul si îi va pregăti pentru o dezvoltare sănătoasă. De asemenea, este necesar sa dezvolte o relație sănătoasă cu mâncarea prin prezența părinților sau adulților de referință, care constituie exemple pozitive în timpul meselor împreună. Dacă nu ați citit despre metoda diversificarii naturale / autodiversificare / BLW, o puteți face AICI.

“Cu ce să încep?” Este un gând pe care toți părinții l-au avut atunci când bebelușul a dat semne ca este pregătit pentru mese solide. Dacă vreți să aflați care sunt semnele care ne indică faptul că bebe e pregătit, faceți click AICI. În principiu se poate oferi orice aliment/mâncare de la începutul diversificării, cât timp se prepară sănătos, fără sare, zahăr, miere (sau alți îndulcitori), prăjeală, afumături, sucuri, ceaiuri, mezeluri, ouă moi sau carne nepreparată termic. Am făcut pentru mamele la început de drum o selecție de mâncăruri hrănitoare și bogate in calorii , vitamine și minerale, proteine și grăsimi sănătoase, fără de care creierul și corpul în creștere nu se pot dezvolta armonios.

Iată câteva dintre cele mai importante alimente cu densitate nutritivă de introdus:

1. Somon sălbatic


Farfuria Leu din bambus Dodoli

Somonul sălbatic este unul dintre cele mai sănătoase alimente oferite unui bebeluș, având în vedere profilul său abundent de nutrienți. O sursă bogata de proteine, acizi grași omega-3, vitamine A, D, B, seleniu, zinc, fosfor, calciu si fier. Beneficiile pentru sănătate includ sănătatea inimii, prevenirea cancerului, sănătatea creierului si funcția cognitivă, protecția osoasă și articulară, sănătatea pielii și a ochilor.

Idee BLW: Coaceți somonul la cuptor si tăiați cu furculița o porție pe care o așezați fie pe farfurie, fie pe tava de masă, pentru ca bebelușul să se hrănească cu mâinile (sau cu furculița dacă este pregătit).  Este foarte important ca înainte sa îl oferiți celui mic să verificați și să îndepărtați oasele.

2. Avocado

Farfuria Rotundă din bambus natural cu baza anti-alunecare din silicon se găsește AICI

Avocado este o sursă bogată de vitamine si minerale, inclusiv calciu, fier, magneziu, potasiu, cupru, mangan, fosfor, zinc, vitamina C, B6, B12, A, D K E, etc. El este, de asemenea, o bună sursă de grăsimi sănătoase și fibre nutritive. Ajută digestia, menține sănătatea pielii și a părului , susține funcționarea sănătoasă a ficatului, este bun pentru rinichi, ochi și inimă și are proprietăți anti-cancer și anti-oxidante. 

Idee BLW: Tăiați avocado în jumătate și îndepărtați sâmburele. Apoi tăiați avocado în jumătate încă o dată pe lungime, lăsându-i un mâner din coajă, pentru ca cei mici sa îl poată ține în mânuțe fără sa le alunece. Asigurați-vă că avocado este copt înainte de a-l tăia, trebuie să fie puțin moale la atingere. Aveți AICI un articol despre cum să verificați dacă un avocado este copt.  

3. Gălbenușul de ou

Ouăle sunt bogate în proteine ​​și conțin niveluri semnificative de vitamina A, vitamine din complexul B, vitamina D, E și K, precum și fosfor, seleniu, calciu și zinc. Mai mult, ouăle au, de asemenea, diverși compuși organici cheie, cum ar fi omega-3s, antioxidanți și proteine. În primele luni de autodiversificare, majoritatea bebelușilor nu vor mânca cantități mari, prin urmare nouă ne place sa oferim partea cea mai bogată caloric dintr-un ou, gălbenușul. 

Idee BLW: Pregătiți gălbenușul prăjindu-l într-o tigaie anti-aderentă sau fierbeți timp de aproximativ două minute în apă, astfel încât să fie gătit. Dacă este format, puteți oferi gălbenușul bebelușului întreg (zdrobit ușor furculița). Două-trei gălbenușuri cu însoțite de câteva bucățele de legume sau fructe este o modalitate excelentă de a începe ziua.

4. Spanacul fiert

Biluțe din orez și spanac

Diferitele avantaje pentru sănătate ale spanacului se datorează prezenței mineralelor, vitaminelor, pigmenților și fitonutrienților, incluzând folat, vitamina A, niacină, vitamina B6, vitamina C, vitamina K, potasiu, mangan, zinc, magneziu, fier și calciu. Spanacul are un conținut ridicat de fibre insolubile, ceea ce poate ajuta la o digestie sănătoasă. Spanacul este cunoscut pentru beneficiile sale pentru ochi și inimă și are proprietăți anti-cancer și anti-oxidante.

Idee BLW: spanacul gătit este ușor de oferit ca parte a oricărei mese; micul dejun prânz sau cină. Gătiți-l cu unt sau cu ulei de cocos într-o tigaie până se înmoaie și aromatizați așa cum doriți (fulgi de ceapa, fulgi de usturoi, fulgi de drojdie inactivă, etc.)

Fierbeți o mână de orez conform instrucțiunilor de pe pachet și, după ce se răcește puțin, amestecați orezul cu spanacul fiert și faceți niște biluțe pentru a le servi bebelușului. 

5. Afine sălbatice

Afinele sunt pline cu fitonutrienți și antioxidanți. De fapt, afinele sălbatice au un conținut de antioxidanți mai mare decât aproape orice alt aliment! Alte beneficii includ capacitatea de a consolida oasele, scăderea tensiunii arteriale, prevenirea cancerului, scăderea inflamației, controlul diabetului și îmbunătățirea sănătății inimii. Afinele sunt o sursă bogată de vitamina C, vitamina K, vitamina B6, folat, potasiu, cupru și mangan.

Sunt perfecte pentru momentul în care bebelușul exersează prinderea pensetă, între degetul mare și cel arătător. 

Idee BLW: Afinele se spală și se taie întotdeauna în jumătate sau se strivesc cu degetul/furculița. Murele și zmeura sunt, de asemenea, alegeri bune pe care le puteți oferi în același mod.

6. Broccoli

Broccoli fiert la abur

Broccoli-ul este o bună sursă de vitamine, minerale, fibre și antioxidanți. Conține vitamina C, vitamina A, vitamina K, vitamina B9 (folat), potasiu, fosfor, seleniu. 

Idee BLW:Fierbeți buchețele de broccoli la abur timp de câteva minute, până ce acestea sunt suficient de moi încât să le puteți strivi cu limba în cerul gurii. Atenție să nu îl fierbeți excesiv. Pe de o parte, își va pierde o parte din proprietăți, iar pe de altă parte se va dezintegra ușor, iar bebelușul nu va putea ține buchețelul în mânuțe

7. Banana

Credeți sau nu, preferata micuților, banana este foarte hrănitoare! O porție de 126 grame de banană conține 110 calorii si 30 grame de carbohidrați. Este o sursă bogată de potasiu si fibre, vitamine și minerale precum vitamina C, B6, fosfor, calciu, magneziu, mangan si cupru.

Idee BLW:Pur și simplu tăiați banana în jumătate și oferiți-o bebelușului ca atare. Odată ce micuțul ia o mușcătură, o va plimba prin guriță din față către gingiile laterale (sau molari) pentru o pasa înainte de a înghiți.

Banană cu mâner pentru început de autodiversificare (BLW)

8. Cartofii dulci

Cartofii dulci se digeră foarte ușor datorită conținutului ridicat de magneziu și amidon. Ajută la creșterea în greutate (un plus pentru cei mici), au proprietăți anti-inflamatorii, pot ușura simptomele astmului/bronșitelor și au proprietăți anti-cancer cunoscute. Sunt o sursă bună de fibre și au cantități mari de vitamina A,C,B6 și minerale precum manganul si cuprul.

Idee BLW:

  • Coaceți in cuptor un cartof dulce și oferiți-l pasat grosier cu furculița, după ce ați adăugat puțin unt sau ulei de cocos. 
  • Tăiați jumătate de cartof dulce în bastonașe pe care le ungeți cu puțin ulei de cocos și apoi coaceți în cuptor sau fierbeți la abur până se înmoaie suficient de mult (însă nu excesiv).
Cartofi la cuptor cu guacamole

9. Mango

Mango este o opțiune minunată pentru primele alimente in diversificarea naturală. Informatiile nutriționale ale fructului indică un conținut de 60 de calorii pentru 100 grame de mango și o concentrație generoasă de carbohidrați, fibre, acid folic, vitamina B-6, vitamina K, potassium, calciu şi fier, precum şi antioxidanţi, cum ar fi zeaxantina şi betacaroten.

Idee BLW:Spălați mango și tăiați-l pe lung, pe lânga sâmbure. Pentru a îl servi bebelușului, tăiați-l în bucăți lungi și subțiri, lăsând coaja pe jumătate pentru a înlesni apucarea lui. Pentru a fi servit, mango trebuie sa fie copt, moale la atingere, dar fără pete maronii.

10. Pâine prăjită cu hummus

Hummus-ul sau pateul de năut are o valoare nutritivă deosebită. Este bogat în săruri minerale (potasiu, magneziu, fosfor, calciu), proteine vegetale, vitamine și fibre insolubile extrem de benefice pentru combaterea constipației.

Idee BLW: Într-un procesor de mâncare, sau cu ajutorul unui mixer, amestecați o conservă scursă de năut fiert (sau fierbeți 200 g năut conform instrucțiunilor de pe pachet) cu zeama de la o lămâie, două lingurițe de pastă de susan (tahini), un cățel de usturoi, 1-2 lingurițe de apă si mixați până obțineți o pastă fină. În continuare, prăjiți o felie de pâine integrală fără sare și tăiați-o în bastonașe potrivite pentru mâna bebelușului, după care o ungeți cu hummus și o oferiți pe o farfurie sau pe tava scaunului de masă. 

 Sperăm ca acest articol să vă fie de ajutor, dacă sunteți la început de diversificare și nu știți cu ce alimente să începeți. 

Este important să vă informați din surse oficiale actualizate atunci când decideți abordarea diversificării pe care doriți sa o adoptați pentru familia voastră, și să țineți legătura cu medicul de familie al bebelușului pentru întrebări legate de sănătate. 

Comments (6)

  • Andreea Reply

    buna, multumesc pentru articol – sunt in cautare de idei si citesc despre blw tot ce prind, bebelusul nostru are trei luni – dar timpul trece repede, asa ca incep deja sa adun informatii. morcovul fiert nu e o idee buna pentru inceput?
    ai cumva un sfat pentru mine referitor la teama ca se va ineca bebelusul?
    din pacate, din cauza situatiei actuale, nu voi reusi probabil sa merg la un curs de prim ajutor pentru bebelusi 🙁 m-as fi simtit ceva mai sigura pe mine pentru blw …

    o mica remarca din partea mea: la punctul 1 cred ca e important de precizat ca somonul trebuie verificat sa nu aiba vreun os ramas (chiar daca file-ul e dezosat, mi s-a intamplat des sa gasesc cate un os ramas).

    aprilie 1, 2020 at 7:30 pm
    • Roxana Reply

      Buna Andreea, iti multumim pentru sugestie, ai dreptate, vom mai adauga cateva detalii despre cum ar trebui sa fie alimentele. Si morcovul fiert este o idee foarte buna, in acest articol am tintit catre alimente cat mai bogate caloric, care sa faca parte din masa intregii familii. Poti sa il prepari la abur sau (de ce nu) la cuptor, impreuna cu cartofi si cartofi dulci si obtii o masa pentru toata lumea. Este important ca bebe sa ia parte la mese in familie pentru a vedea cum se mananca, el va fi foarte atent la voi si va imita comportamentul vostru la masa.
      La inceputul acestui articol am facut referire la un alt articol general despre autodiversificare, acolo am vorbit mai mult despre teama de inec, am pus si cateva exemple video. Vreau sa iti spun ca este normal sa ai temeri, toate am avut la inceput, insa cel mai important este sa fii bine informata, si usor, usor va veni si relaxarea 🙂 Scrie-ne si acolo un comentariu daca mai ai vreo intrebare dupa ce il parcurgi.
      Cu drag,
      Roxana

      aprilie 2, 2020 at 6:50 am
  • Trandafir Adi Mariana Reply

    Buna dimineața chiar sunt în căutare de bunătăți pentru bebeluși,azi avem 7lunite,dar de câteva zile nu prea mai vrea sa pape nimic ,doar sân sau bibi,cum îl pot face sa pape ,i-am dat și pasat și feliuțe dar nimic mulțumesc și interesant articolul.

    aprilie 12, 2020 at 7:18 am
    • Roxana Reply

      Buna Mariana,

      Este normal la varsta lui sa aibe perioade in care vrea doar san, este posibil sa experimenteze un salt mental sau ii iese vreun dintisor si nu are starea necesara sa manance, in autodiversificare invatam sa ne ascultam copiii si nevoile lor, fara sa impunem ingerarea alimentelor.
      Poti sa continui sa ii oferi alimente, insa nu cand este flamand, cumva intre mesele de lapte si sa il lasi se se joace cu ele, sa exploreze mancarea, pentru el acum conteaza foarte mult experienta pe care o acumuleaza si nu cantitatea de mancare care ajunge in gurita sau in stomac. Mancarea inainte de 1 an este doar pentru a descoperi, bebe primeste ce are nevoie din lapte.
      De asemenea te invit sa citesti si articolul despre autodiversificare in general, il gasesti aici https://www.dodoli.ro/autodiversificarea-posibil-cea-mai-buna-metoda-de-a-introduce-mancarea-solida-in-alimentatia-bebelusului/
      Vei vedea cu trecerea timpului ca increderea in el si relaxarea vor da rezultate satisfacatoare in ceea ce priveste diversificarea.

      aprilie 13, 2020 at 7:54 am
  • Paraschiv Reply

    Buna ziua! Am un baietel de 1 an si 3 luni si mananca doar blenduit! Am incercat pe la 10 luni sa.i ofer pasat si se tot inneca.. Am facut pauza , am revenit si tot asa.. Si astazi, la cea mai mica bucatica ramasa in mancarea blenduita, se inneaca! Nu stiu ce pot face.. I.am oferit bucatele de fructe si legume si nici nu vrea sa le atinga, parca ii este frica de ele..

    mai 24, 2020 at 1:09 pm
    • Roxana Reply

      Buna seara

      In primul rand trebuie sa invatati diferenta dintre inec si reflexul de voma, cel mai probabil copilasul dumneavoastra are un reflex de voma atunci cand simte bucatele. Puteti citi articolul nostru despre autodiversificare aici https://www.dodoli.ro/autodiversificarea-posibil-cea-mai-buna-metoda-de-a-introduce-mancarea-solida-in-alimentatia-bebelusului/ in care aveti exemple de reflex de voma si descrierea unui inec (choking).
      Sfatul meu este sa renuntati la blender si la hranirea cu lingurita. Luati masa impreuna si ii puteti oferi mancare adevarata, nu doar bucatele de fructe sau legume, mancare gatita sanatos fara sare, zahar sau prajeli, va puteti inspira chiar din exemplele de mai sus.
      Este nevoie de multa rabdare si incredere in cel mic, este normal sa simta reticente daca mancarea in forma ei naturala nu ii este familiara, permiteti-i sa vada mancarea, sa o atinga, sa se joace cu ea, dar atentie nu in timp ce il hraniti cu mancare pasata cu lingurita. Este necesar sa il lasati sa devina stapan pe aceasta activitate atat de personala si importanta, nu il grabiti, nu ii spuneti ce sa faca, doar fiti langa el si dati-i exemplu prin a consuma acelasi fel de mancare.
      Va pot indruma catre un consultant in diversificare care este si psiholog daca doriti acest lucru.
      Mult succes!

      mai 24, 2020 at 5:25 pm

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *